torsdag 6 november 2008

PM

Yeah, första inlägget!

Så ska man försöka formulera sig på ett vettigt sätt...

Vad vill jag med mitt examensarbete? Hmm....

Det finns två nyckelbegrepp: ”ämnesintegrering” och ”det vidgade språkbegreppet”, som jag har varit intresserad av länge och som jag vill fokusera på i det här arbetet. Jag vill gå djupare in på vad detta kan vara, hur det kan manifestera sig och vilka fördelar man kan få ut av det i skolan.

Något som jag genomgående har sett under mina VFU-perioder är hur problematiskt det ofta är att förmedla/ta in ett ämnesinnehåll. Jag har sett lärare kämpa (har kämpat själv) för att försöka lära eleverna något, och eleverna förstår det inte. Och hur läraren än vänder och vrider på sig och försöker och försöker igen, ser många av eleverna ut som fågelholkar. Jag har även sett elever sitta och traggla sig igenom sina uppgifter på lektionerna, utan att egentligen förstå dem, och utan att över huvud taget förstå varför de ska kunna det. Det känns som att lärarna vet vad de vill ge eleverna, men inte hur de ska gå tillväga. Och arbetsmaterialet de använder är ofta mycket instrumentellt och torrt, och gör inte mycket för att underlätta för eleverna.
Frustration och förvirring i alla läger.

Jag vill arbeta med detta problem utifrån de två ovan nämnda begreppen, undersöka hur man kan väva ihop de bästa egenskaperna hos olika ämnen för att skapa förståelse, både hos elever och lärare. Då mitt huvudintresse finns inom bildämnet kommer jag främst att arbeta däromkring. Hur kan man förklara något med några enkla bilder, istället för en lång textharang?…Rent konkret tänker jag mig att mitt arbete kommer mynna ut i något slags undervisningsmaterial, något som rent konkret går att föra direkt in i skolan. T ex, en matematikbok som baseras på bilder, och som inte bara ger eleverna en massa formler för hur de ska räkna ut abstrakta tal, utan som förklarar vad det egentligen är som de sysslar med, knyter an till verkligheten utanför klassrummet.

1 kommentar:

S sa...

Tycker att det låter som en helbra idé att bygga en mattebok utifrån bild. Min upplevelse är att i synnerhet mattelärare behöver släppa in lite nytänk i sin undervisning,å en å annan bildlärare också. Tror det finns lite i kilskriftsboken om ämnesintegrering.